با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن در سال کاغد و با سرمایه ۳۹ هزار میلیارد ریال در‌ شهرک صنعتی «گمبرون» آغاز شد.عملیات اجرایی کارخانه تولید کاغذ چاپ، تحریر و کپی با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن در سال کاغد و با سرمایه ۳۹ هزار میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال مستقیم ۳۳۰ نفر آغاز شد. سرمایه گذار این پروژه شرکت «کشت و صنعت و صنایع کاغذ سی و سه باغ سروستان سپاهان پویا» است.

ایجاد مزارع چند هزار هکتاری اوکالیپتوس در هرمزگان

« اصغر تجدد»، مدیرعامل شرکت سروستان سپاهان و سرمایه گذار این پروژه در این مراسم گفت: من از سال ۵۴ وارد کننده انواع کاغذ به ایران بوده ام، تجربیات دید و بازدید سایر کارخانه های تولید کاغذ در جهان را دارم. دنیای امروز صنعت کاغذ، کشت و صنعت است، دیگر روش قطع درختان جنگل را نداریم. در حال حاضر کشورهایی که زمانی وارد کننده کاغذ بودند، امروز به صادر کننده کاغذ تبدیل شده اند.

اصغر تجدد افزود: سر آمد همه این کشورها برزیل و اندونزی هستند. ما می خواهیم از تجربیات و تکنولوژی سایر کشور ها استفاده کنیم تا به مرز خودکفایی در واردات برسیم و از آنطرف صادرات هم داشته باشیم. اصغر تجدد افزود: ما با وزارت کشاورزی صحبت کردیم و آن ها پذیرفتند که این یک طرح بسیار نوآورانه ست، ما در مقیاس ۲ هزار هکتار، اوکالیپتوس را که ماده اولیه تولید خمیر کاغذ است، به صورت نهال می کاریم. در مرحله اول مقرر است که خمیر کاغذ را وارد کنیم و در اینجا آن را تبدیل به کاغذ و سپس بسته بندی کنیم. پس از ۵ سال که درخت ها بزرگ شدند، از درختان خودمان استفاده می کنیم، حتی نهال آن را هم به سایر کشاورزان استان می دهیم و پس از رشد نهال ها،خودمان از آنها درخت ها را می خریم، تا منبع در آمدی برای کشاورزان هرمزگان هم باشد.

مدیرعامل شرکت سروستان سپاهان تشریح کرد: درخت اوکالیپتوس در زمین های ناهموار و با آب نامتعارف نیز رشد می کند؛ یعنی نیازی به آب شیرین یا تسویه شده ندارد، حتی با پسآب فاضلاب هم می توان کاشت. اصغر تجدد افزود: کل خطه جنوب ایران، ظرفیت کاشت و صنعت کاغذ را دارد، پس از ۱۰ سال کشور ما می تواند، سالانه ۵ میلیون تن کاغذ صادر کند. امیدواریم که با کمک مسئولان هرمزگان این پروژه با موفقیت به سرانجام برسد.

ظرفیت اشتغال برای ۳۳۰ نفر در استان

رئیس سازمان صمت در رابطه با این کلنگ زنی گفت: این کارخانه با زیربنای ۲۳ هزار متر مربع ، ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن انواع کاغذ را دارد . خلیل قاسمی با بیان اینکه برای ساخت این کارخانه ۳۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است ، گفت: با بهره برداری از این کارخانه برای ۳۳۰ نفر اشتغالزایی می شود .قاسمی عنوان کرد : در این کارخانه انواع کاغذ تحریر و چاپ از خمیر کاغذ بکر تولید می شود. رئیس سازمان صمت هرمزگان خاطرنشان کرد : کارخانه تولید کاغذ در سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد. وی از اصغر تجدد، سرمایه گذار و مدیرعامل شرکت و استاندار هرمزگان نیز تشکر کرد.

در این مراسم ابوطالب جوادی، رئیس خانه کشاور هرمزگان، مهدی دوستی استاندار هرمزگان، نمایندگان مردم هرمزگان، احمد مرادی، محمد آشوری، خلیل قاسمی رئیس سازمان صمت هرمزگان به همراه « اصغر تجدد»، مدیر عامل شرکت سروستان سپاهان و سرمایه گذار این پروژه حضور داشتند. گفتنی است که استان هرمزگان نخستین استان برای اجرای طرح تولید کاغذ در کشور است که در صورت راه اندازی این کارخانه، می توان سالانه بیش از ۵ میلیون تن کاغذ را نیز به کشورهای دیگر صادر کرد.