بعضی از دفترها بر مبنای اندازه استاندارد کاغذ (ISO 216) تولید شده اند. این سایزها به راحتی قابل درک بوده و تصویرسازی دفتر برای کسانی که خرید اینترنتی می کنند، ملموس تر است. این موارد بیشتر شامل سری A و سری B می شود که با نیاز عموم سازگار هستند.در بسیاری از کشورهای جهان، A4 رایج ترین سایز کاغذ است و استفاده از دفترهای با این سایز برای جزوه نویسی و نکته برداری های کاری بسیار متداول است. نصف این اندازه، سایز A5 بوده که دفترهای آن برای یادداشت روزانه و طراحی بسیار پرکاربرد است. سایز A6 که به دلیل قرار گرفتن آسانش در جیب لباس و سهولت حمل، به نام سایز جیبی معروف است. همچنین استفاده از سری B در تولید دفتر نیز بسیار معمول است، به ویژه در دفترهای ژاپنی و کره ای. به عنوان مثال سایز B5 اندازه‌ای است بین A4 و A5 که طرفداران زیادی در امریکای شمالی دارد.

سایز Field Notes ‏ : 89 × 140 میلیمتر

در حقیقت این سایز، یک سایز سنتی و معمول در امریکاست که در سطح بین المللی رواج یافته و یک نوع دفتر حساب جیبی بوده که کشاورزان از آن استفاده می کردند. امروزه دفترهای Field Notes با الهام همان دفترهای کشاورزان در طیف وسیعی از طرح و کاغذ ارائه می شود و برای انواع استفاده های روزمره کاربرد دارد. این دفترها شیک، زیبا و مطلوب برای هر نوع استفاده ای هستند. می تواند یک هدیه جذاب و زیبا برای دوستانتان و یا یک دفتر یادداشت شیک اما کاربردی برای خودتان باشد.

راهنمای کاربرد هر سایز دفتر

چندین فاکتور هنگام انتخاب یک دفتر وجود دارد. دفترهای با اندازه کاغذ بزرگتر، فضای بیشتری برای نوشتن یا نقاشی فراهم می کند. اما به همان نسبت فضای بیشتری از میز، داخل کیف یا قفسه شما اشغال می کنند. به همین دلیل اینکه کدام سایز برای شما مناسب است؛ کاملا به نحوه و جایی که قصد استفاده از آن را دارید، بستگی دارد. این کاربردها معمولا دسته بندی دفاتر تحصیلی، کاری، خبرنگاری، قابل حمل، طراحی و تصویرسازی را می سازند.

دفتر سایز A4 ‏: 297 × 210 میلیمتر
  • مناسب برای روی میز شما و نوشتن لیست کارهای روزانه برای انجام : به شما این امکان را می دهد تا فضای کافی برای نوشتن یک گزارش کوتاه در کنار هر کدام از کارهای لیست داشته باشید.
  • دفتر یادداشت جلسات : این سایز به خوبی در کیف دستی یا کیف سامسونت جا شده و به راحتی می توان از آن برای نوشتن صورت جلسات استفاده کرد.
  • مناسب برای ثبت یادداشت های خاص مشتریان : با اختصاص دادن چند برگ از دفتر یادداشت A4 خود به هر مشتری برای ثبت یادداشت های مهم و سازماندهی اطلاعات و وظایف مربوط به آن، می توان کارایی خود را افزایش داد.
  • مناسب برای تکالیف مدرسه و جزوات درسی دانشگاه : علاوه بر آنکه فضای کافی برای نوشتن را فراهم می کند، به راحتی در کیف دستی و کوله پشتی جا می شود.
دفتر سایز B5 ‏: 250 × 176 میلیمتر
  • مناسب برای استفاده روزمره کارمندان : این دفتر اندازه ای بین دو سایز A4 و A5 را داشته و نه آنقدر بزرگ است که در هر کیفی جا نشود و نه آنقدر کوچک است که فضای کافی و مناسب برای نوشتن را تامین نکند. اگر شما ترجیح می دهید در محیط کار فعالیت ها و وظایف روزانه خود را در یک صفحه یادداشت کنید، ابعاد کاربردی این دفتر به شما این امکان را می دهد.
  • مناسب برای مشق دانش آموزان : ابعاد این دفتر علاوه بر آنکه فضای کافی برای نوشتن تکالیف درسی را به دانش آموزان داده، باعث می شود تا برای حمل دفترها و بردن آن به مدرسه، وزن سنگینی را تحمل نکنند. به همین دلیل دفترهای B5 انتخاب اول تمام دانش آموزان جهان است.
دفتر سایز A5 ‏: 210 × 148 میلیمتر
  • دفتری پرطرفدار و محبوب برای روزنامه نگاران : این اندازه کمک می کند تا علاوه بر آنکه دفترچه ای برای یادداشت همراهتان دارید، فضای بسیاری هم برای حمل سایر وسایل موردنیازتان داشته باشید.
  • مناسب برای طراحی : این دفتر نیمی از اندازه سایز A4 را داشته و ابعاد مناسبش به شما این امکان را می دهد تا روزهایی که برای طرح و اتود زدن بیرون از محیط کار یا منزل می روید، به راحتی قابل حمل باشد.
  • کاربردی برای یادداشت برداری از بازدید سایت یا پایگاه های کاری : این سایز یک انتخاب مناسب برای هر کارمندی است که به طور منظم نیاز به نظارت های میدانی و گزارش نویسی از بازرسی ها دارد. چرا که می توان حجم زیادی یادداشت برداشت، بدون آنکه لازم باشد دفتر بزرگی حمل کرد
دفتر سایز B6 ‏: 176 × 125 میلیمتر
  • مناسب برای آموزش لغت : اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که استفاده از دفتر لغت معنی با ستون های خاصش را دوست ندارید، می توانید از این دفتر برای آموزش لغات استفاده کنید.
  • ایده آل برای هدیه تبلیغاتی : پیشنهادی ویژه برای اسپانسرهای برگزاری همایش و سمینارها. این دفتر نصف اندازه سایز B5 را داشته و به همین دلیل بسیار کاربردی است. هدیه دادن آن به مشتریان باعث می شود هنگام استفاده از آن همواره نام شما را ببینند.
دفتر سایز A6 یا جیبی : 148 × 105 میلیمتر
  • درست اندازه جیب است و مناسب برای آنکه همیشه و همه جا همراهتان باشد. شاید موردی پیش بیاید که نیاز به گذاشتن یک یادداشت داشته باشید.
  • ایده آل برای افراد دارای شغل های خلاقانه که ممکن است بخواهند ایده ها و جرقه های ذهنی که در طول روز اتفاق می افتد را بنویسند.
  • مناسب برای روزنامه نگاری که تنها می خواهد یک یا دو جمله را یادداشت کند.
  • مناسب برای زمانی که بیرون از منزل هستید و لیستی از کارهایی که باید در خانه انجام دهید به ذهنتان می رسد و لازم است جایی ثبت کنید تا زمان برگشتن به خانه فراموش نشود.
دفتر سایز B7 یا پاسپورتی : 125 × 88 میلیمتر
  • مناسب برای همراه داشتن در سفر : این دفتر به دلیل سایز پاسپورتی اش می تواند همنشین مناسبی در کیف مدارک شما هنگام سفر باشد. بی شک برنامه ریزی برای روزهای سفر، خرید و سایر موارد، احتیاج به یک دفترچه یادداشت دارد.
دفتر سایز A7 یا میکرو : 105 × 74 میلیمتر
  • مناسب برای یادداشت لیست تکالیف دانش آموزان
  • ایده آل برای یادداشت لیست خرید منزل و …
دفتر سایز B8 ‏: 88 × 62 میلیمتر
  • یاور همیشه همراه؛ دفتری کوچک، خاص و مناسب برای آنکه هر روز و هرجا همراهتان باشد.